Вступ


Інтеграція України до Європейської спільноти в умовах широкомасштабного вторгнення РФ на її територію нагальним робить завдання гарантувати повноцінне функціонування інституту правоохоронних органів, зокрема, органів (підрозділів) Національної поліції. Основними завданнями поліції, визначеними Законом України «Про Національну поліцію» від 2 липня 2015 року, є надання поліцейських послуг у сферах, забезпечення публічної безпеки та порядку, охорони прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, що повинні здійснюватися з дотриманням принципів законності та верховенства права, відкритості та прозорості, взаємодії з населенням на засадах партнерства.

Відповідно підготовка фахівців для правоохоронних органів, здатних ефективно запобігати та протидіяти адміністративним і кримінальним правопорушенням, не порушуючи права, свободи та обов’язки людини і громадянина, гарантовані Конституцією України, гідно представляти державу під час виконання повноважень поліцейського, повернути населення впевненість у власній безпеці та відчуття захищеності з боку органів державної влади, стала основним пріоритетом закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання. Розуміння проблеми забезпечення поліцейської діяльності обумовила розробку якісно нової стратегії організації навчального процесу здобувачів вищої освіти, зокрема в частині, що стосується викладання навчальних дисциплін, об’єктом вивчення яких є суспільні відносини, що виникають у сфері адміністративно-правого регулювання діяльності дільничних офіцерів поліції.

Дільничні офіцери поліції мають особливе місце поміж суб’єктів, які здійснюють профілактичні заходи, спрямовані на запобігання вчиненню кримінальних та інших правопорушень, виявляють причини та умови, що призводять до вчинення кримінальних та/або адміністративних правопорушень, уживають у межах компетенції заходів для їх усунення; заходів, спрямованих на усунення загроз життю та здоров’ю фізичних осіб і публічній безпеці, що виникли внаслідок учинення кримінального, адміністративного правопорушення; здійснюють своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; у випадках, визначених законодавством, здійснюють провадження у справах про адміністративні правопорушення, приймають рішення про застосування адміністративних стягнень та забезпечують їх виконання; доставляють у випадках і порядку, визначених законодавством, затриманих осіб, підозрюваних у вчиненні кримінального правопорушення, та осіб, які вчинили адміністративне правопорушення; вживають всіх можливих заходів для надання невідкладної, зокрема домедичної і медичної, допомоги особам, які постраждали внаслідок кримінальних чи адміністративних правопорушень, нещасних випадків, особам, які опинилися в ситуації, небезпечній для їхнього життя чи здоров’я, а також особам, які постраждали від торгівлі людьми; вживають заходів для запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі і його припинення; здійснюють контроль за дотриманням фізичними та юридичними особами порядку зберігання і використання вогнепальної, пневматичної, холодної і охолощеної зброї, спеціальних засобів індивідуального захисту та активної оборони, боєприпасів, вибухових речовин і матеріалів, інших предметів, матеріалів та речовин, на які поширюється дозвільна система; взаємодіють відповідно до законодавства в межах контрольованих прикордонних районів із дільничними інспекторами прикордонної служби щодо проведення превентивних заходів із протидії нелегальній міграції та іншій протиправній діяльності на державному кордоні, отримання інформації про шляхи проникнення та накопичення контрабандних товарів, а також мешканців населених пунктів, розташованих поблизу державного кордону, які здійснюють незаконні операції з переміщення товарів; вживають заходів для забезпечення публічної безпеки і порядку під час примусового виконання судових рішень і рішень інших органів (посадових осіб), а також заходів, спрямованих на усунення загроз життю та здоров’ю державних виконавців, приватних виконавців та інших осіб, які беруть участь у вчиненні виконавчих дій, здійснюють привід у виконавчому провадженні; беруть участь у межах повноважень, передбачених законодавством, у здійсненні заходів, спрямованих на соціальну адаптацію осіб, які звільнилися з установ виконання покарань; забезпечують провадження превентивної (профілактичної) діяльності, спрямованої на запобігання вчиненню дітьми кримінальних і адміністративних правопорушень, виявлення причин і умов, які цьому сприяють, ужиття в межах своєї компетенції заходів для їх усунення; здійснюють досудове розслідування кримінальних проступків у формі дізнання.

Відповідно до навчальних планів у НАВС здобувачам вищої освіти першого (бакалаврського) рівня денної та заочної форми навчання за спеціальністю 262 «Правоохоронна діяльність» викладаються навчальні дисципліни «Організація діяльності дільничних офіцерів поліції» та «Організація служби дільничних офіцерів поліції».

Навчальна інформаційно-довідкова програма «Автоматизоване робоче місце дільничного офіцера поліції» – надалі АРМ – відповідає програмі навчальних дисциплін «Організація діяльності дільничних офіцерів поліції», «Організація служби дільничних офіцерів поліції». Він являє собою цифровий носій, на якому міститься мережа науково-методична інформація, що використовується у повсякденній діяльності дільничних офіцерів поліції під час виконання службових обов’язків.

Метою АРМ є забезпечення користувачів інформаційно-довідковим матеріалом, що використовується у повсякденній діяльності дільничних офіцерів поліції та поліцейських офіцерів громади, та міститься на компактних інформаційних носіях. Вказане дає змогу універсально використовувати АРМ на будь-якому комп’ютері, а також своєчасно вносити відповідні зміни та доповнення розробниками.